دمپر چیست و معرفی انواع دمپر

 

دمپر صفحه‌ای فلزی است که جریان هوا را از داخل داکت دودکش، هواساز و یا دیگر تجهیزات مرتبط با هوا تنظیم و یا متوقف می‌کند. باز و بسته کردن و همچنین کنترل میزان جریان هوا توسط دمپر صورت می‌گیرد. همچنین با تنظیم تیغه‌های دمپر امکان تغیر جهت هوا میسر می‌شود. تیغه دمپرها می‌تواند به صورت ثابت و همچنین متحرک اتوماتیک و یا دستی باشد. محل نصب این وسیله در بخشی از مسیر ورودی و یا خروجی کانال‌های هوا می‌باشد.

این وسیله‌ها جزو پرکاربردترین وسایل کنترل هواگذر هستند. جنس بدنه‌ی این دمپرها با توجه به نوع کاربرد  شرایط مکانی و نوع کارکرد از جنس فلزی، آلومینیوم، گالوانیزه، پلیمری، استنلس استیل و یا

. چوبی ساخته می‌شود. با انواع دمپرهای صنعتی آشنا شوید

.

مزیت‌های استفاده از دمپر چیست؟

 

  • قیمت پایین
  • کیفیت بالای هوابندی
  • افت فشار پایین
  • نصب، نگهداری، تعمیر آسان و ارزان
  • استحکام بالا
  • اشغال فضای بسیار پایین

 با دریچه دسترسی فن کوئل آشنا شوید

 

دمپرها بر اساس محل نصب به چند دسته تقسیم میشوند:

  • دمپرهای خروجی
  • دمپرهای ورودی
  • دمپرهای جعبه‌ای ورودی

برای قیمت دریچه خطی اسلوت تماس بگیرید 

 

انواع دمپر: 

دمپرها به یکدیگر با توجه به نوع عملکرد شباهت زیادی دارند، اما برای کاربردهای متنوع انواع متفاوتی از آن‎ها استفاده می‌شود.

 

       بالانس دمپر: 

این نوع از دمپر که به دمپر بادی نیز معروف است. در پشت فن هواکش ها به کار برده می شود. هنگامی که فن روشن می‌شود؛ پره های آن جهت انتقال هوا به بیرون از هم باز می شوند. زمانی هم که فن خاموش شود؛ پره ها روی هم قرار می گیرند و بسته می شوند. به دلیل اهمیت سبک بودن تیغه ها در این نوع، پره از جنس آلومینیوم ساخته می شوند.

 

     فایر دمپر: 

با استفاده از این دمپر، امکان جلوگیری از عبور آتش و دود از طریق مسیر کانال هوا به دیگر مناطق وجود دارد. به همین دلیل است که این دمپرها نوعی دمپر ضد آتش محسوب می‌شوند. این آلیاژ زمانی که دمای محیط بالا تر از 73 باشد، ذوب می‌شود و با کمک فنرهایی که در آن قرار گرفته، فشاری ایجاد می‌شود که موجب بسته شدن تیغه‌های خواهد شد.

این دمپر بیشتر در کارخانجات و پالایشگاه‎ها یا هر محل دیگری که در آن احتمال آتش‌سوزی بیشتر است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

    دمپر اتوماتیک: 

به این دمپر که دمپر موتوری نیز گفته می‌شود، تنظیم جریان هوا به وسیله‌ی موتورهای الکترونیکی و به شکل مداوم انجام می‌شود.

 

      دمپر کانالی: 

با کمک این نوع دمپر، جریان هوا بین دوکانال های هوا و یا دریچه های هوایی قابل تنظیم خواهدبود. دمپر کانالی ممکن است یک یا چند پره داشته باشند که به شکل دستی یا اتوماتیک حرکت می کند و امکان کنترل جریان را بوجود می آورد.

 

    دمپر جریان معکوس: 

اگر تیغه‌ها به صورت یکی در میان، جهتشان مخالف یکدیگر باشند؛ نوع دمپر جریان معکوس است. در این نوع، تنظیم هوا تنها در یک جهت انجام می شود. به عنوان مثال تنها جهت ورود یا خروج هوا در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

 

    دمپر پروانه‌ای: 

علت نام‌گذاری این دمپر حالت باله‌های پروانه‌ای شکل آن در زمان باز بودن دمپر است. با توجه به نحوه‌ی بازشدن پره‌های این نوع دمپر توزیع هوا می‌توان گفت تقریباً متقارن باقی می‌ماند. 

 

    دمپر مابین کانالی: 

این سبک از دمپرها به صورت کنترلی نیز قابل تنظیم خواهد بود. از دمپر مابین کانال به منظور کنترل جریان هوای عبوری استفاده خواهد شد. این پره ها بوسیله اهرم های خاص بهم متصل و با دو نوع دستگیره دستی و موتور الکتریکی به گردش در می آیند .

دمپر های کانالی عموما با برق کار میکنند و در سیستم تهویه مطبوع خانگی مورد استفاده قرار میگیرند. از مزایای این دمپرها میتوان به هزینه کم و مصرف برق کمتر نیز اشاره کرد.

 

       دمپر بادی: 

این نوع دمپرها به منظور انتقال جریان هوا از فضای خارج به داخل خانه و یا دیگر اماکن به کار می‌روند. دمپرهای بادی در پشت فن و در نمای بیرونی محیط قرار می‌گیرند و همزمان با عملکرد فن باز و بسته می‌شوند.

تیغه‌های به کار رفته شده در دمپر با روشن شدن فن هم‌زمان شروع به باز شدن می‌کنند و با خاموش شدن فن بسته می‌شوند و راه ارتباط بیرون به داخل مسدود می‌شود و از نفوذ گرد و غبار و الودگی به محیط جلوگیری می‌شود و همچنین مانع ورود حشرات و پرندگان و یا حیوانات به داخل می‌شوند.

قیمت دریچه بازدید کناف را از توحید بخواهید

 

تقسیم‌بندی دمپرها بر اساس نوع تیغه: 

  • دمپرهای تیغه ثابت
  • دمپر تیغه متجرک دستی
  • دمپرهای تیغه ثابت( دمپرهای لوور.) 

با محصولات تجیهزات کانالی و کانال فلکسیبل هوا آشنا شوید 

تیغه‌های دمپرها بر اساس نوع قرار گیری نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند. لبه تیغ‌های دمپر هنگام بسته شدن عمل همپوشانی را انجام داده و تا حدودی روی هم‌دیگر قرار می‌گیرند اما این دسته‌بندی را میتوان گفت که بر اساس نحوه‌ی بسته شدن انجام داده‌اند:

  • تیغه‌های موازی: همان‌طور که از نام این تیغه‌ها پیداست به صورت موازی باز و بسته می‌شوند. به عبارت ساده‌تر میتوان گفت عملکردی درست شبیه به پرده‌های کرکره‌ای خانگی دارند.
  • تیغه‌های زیکزاکی: این تیغه‌های نیز به صورت زیکزاکی و غیر موازی باز و بسته می‌شوند.

    

ارتباط با ما

گروه صنعتی توحید

دفتر مرکزی:  بزرگراه نواب، خیابان مرتضوی، بین خوش و قصرالدشت
پلاک ۲۴۷ گروه صنعتی توحید
نمایندگی: تهران دستغیب غربی پلاک ۲۰۴
کارخانه: شهرک صنعتی نصیرآباد خیابان سرو ۱۴ پلاک ۸

تلفن: 66373131 - 66838229       فکس: 66837319
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
© کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به گروه صنعتی توحید می باشد.