عایق الاستومری چیست

 عایق الاستومری یا عایق پتویی که نوع خاصی از عایق‌های ساخته شده از ترکیبات پلیمری الاستومریک هستند که بر اساس خواص شیمیایی و مشخصه‌های فیزیکی در خلال روند تولید به عنوان عایق‌های حرارتی، برودتی و صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک فوم الاستومری ماده‌ای است که خواص الاستیکی یا شبه لاستیکی از خود نشان دهد.  از آنجا که انواع بسیار متنوعی از مواد الاستومریک وجود دارد، آگاهی در مورد نحوه ی کاربرد به منظور تشخیص بهترین ماده برای هر منظور خاص نقشی حیاتی دارد.

 انواع دمپرهای صنعتی آشنا شوید

به طور کلی از دهه ۱۹۵۰ میلادی عایق الاستومری شروع به توسعه کرد. روی کار آمدن این عایق و دیگر مواد مبتنی پلیمر نشان دهنده تحولی عظیم در این صنعت بود، یعنی استفاده از مواد طبیعی منسوخ شد و این صنعت به استفاده از مواد شیمیایی روی آورد. کم کم عایق الاستومری شناخته شده تر شد و محبوبیت آن نیز بیشتر شد. در درجه اول عایق الاستومری نیاز به هر گونه مواد اضافی برای جلوگیری از نفوذ بخار آب را حذف کرد.

در دسترس بودن عایق الاستومری به شکل های مختلف (از جمله رولی و لوله ای)، باعث بالاتر رفتن محبوبیت عایق های الاستومری به عنوان عایق برتر شد. این عایق یک جایگزین کاربرپسند بود زیرا می شد آن را به راحتی بر روی تمام سطوح و متریال استفاده کرد. استفاده از این عایق ها آسان بود و در صورت خیس شدن و ایجاد شکافهای کوچک بر سطح عایق مشکلی جدی ایجاد نمی کرد و به راحتی قابل ترمیم بود.

عایق الاستومری ساده نسبت به عایق‌های دیگر نظیر پشم شیشه و پشم سنگ گران‌تر است اما به دلیل بی‌نیاز بودن از پوشش‌های مضاعف جداگانه، عمر مفید بالا، بازدهی فوق‌العاده مطلوب، نصب سریع و کم‌هزینه و امکان چندین‌بار استفاده، عملاً بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

عایق کردن لوله‌های پلاستیکی به اندازه عایق کردن لوله‌های فلزی مهم است. لوله‌های پلاستیکی اعم از PE، HDPE، CPVC، PVC یا PEX اغلب در انواع ساختمان‌ها به کار می‌روند و روز به روز سهم بیشتری از بازار را از آنِ خود می‌کنند. لوله‌های پلاستیکی مورد اطمینان، ایمن و مقرون به صرفه بوده و هدر رفت انرژی کمی دارند.

لوله‌های پلاستیکی اغلب در لوله‌کشی‌های آب سرد و گرم ساختمان، فاضلاب، میعانات گازی و آب سرد استفاده می‌شود. لوله‌های پلاستیکی در اکثر این کاربردها درست مانند لوله‌های فلزی نیازمند عایق حرارتی هستند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و از چگالش آن جلوگیری شود.

برای قیمت دریچه خطی اسلوت تماس بگیرید   

کاربرد عایق‌های الاستومری 

عایق الاستومری سلول بسته یا همان عایق پتویی از زمان اختراعش در سال 1954 به شکلی موفقیت آمیز به عنوان عایق لوله مورد استفاده قرار گرفته است. عایق الاستومری در گستره وسیعی از اشکال ل و ضخامت ها وجود دارد. عایق الاستومری می تواند به سادگی برای پوشش اطراف انواع تجهیزات برش کاری شود، از لوله های معمولی گرفته تا چیلرهای صنعتی بزرگ. فوم الاستومری سلول بسته متنوعی وجود دارد. که دارای تمامی کدها و استانداردهای مورد نیاز، مقاوم در برابر حریق و ضد صدا بوده و

 با محصولات دریچه دسترسی فن کوئل  توحید آشنا شوید.   

استانداردهای لازم عایق الاستومری: 

  • لوله های سیستم تبرید، خطوط آب سرد و گرم و لوله های آب سرد چیلر
  • اجزای سیستم های تهویه مطبوع (HVAC)
  • سیستم های کانال کشی در فضاهای بسته یا باز
  • چیلرها
  • سیستم های مکانیکی در صنایع، صنایع داروسازی، صنایع دریایی و کشتی سازی و

زیردریایی

  • تأسیسات خورشیدی
  •  

کنترل تقطیر به وسیله عایق الاستومری: 

یکی از ویژگی‌های عایق الاستومری این است که می تواند تقطیر را کنترل کند. عایق الاستومری با کند کردن بسیار خوب بخار می‌تواند به راحتی تقطیر را کنترل کند و همین طور باعث جلوگیری از خوردگی لوله‌های سرمایشی، چیلرها، کانال ها و کفشور های بام می شود. برای حفظ دمای محیط باید ضخامت عایق به اندازه ی مورد نیاز باشد تا دما از محیط خارج نشود. توجه داشته باشید که حفظ این دمای سطحی موجب پیشگیریی آسیب رسیدن به مصالح ساختمانی، جلوگیری از رشد قارچ و کپک و کم کردن هزینه های انرژی مصرفی چیلرها می شود.

حال ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه عایق الاستومری به کنترل تقطیر کمک می کند؟

جهت سفارش محصولات تجیهزات کانالی و کانال فلکسیبل هوا  با ما تماس بگیرید

هنگامی که سیستم لوله کشی و همین طور تجهیزات در دمایی که از دمای محیط کمتر است، کار می کنند، رطوبتی که در هوای موجود در سطح یا داخل عایق وجود دارد بر روی سطح لوله سرد منجمد یا تقطیر می شوند. برای جلوگیری از تقطیر باید سیستم توسط ضخامت مناسب و به اندازه و کند کننده های تقطیر حفظ شوند.

توجه داشته باشید که اگر عایق مرطوب شود این امکان را دارد که موجب خوردگی و بی اثر شدن عایق شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که در طراحی سیستم‌ها وجود دارد این است که  از عایق الاستومری با ضخامتی مناسب و به اندازه و همین طور یک سیستم کند کننده تقطیر استفاده شود. این موارد باعث می شوند که تقطیر در درون و سطح عایق کنترل شود. کاربرد این نوع عایق الاستومری بر روی چیلرها، لوله های سرمایشی و زهکش‌های بام‌ها می‌باشد.

استفاده از ضخامت مناسب و به اندازه عایق الاستومری برای این است که دمای سطح را بالاتر از دمای ممکن حفظ کند تا موجب جلوگیری از تقطیر بخار موجود بر روی سطح آن شود. همچنین به یک سیستم کند کننده تقطیر نیاز است. استفاده از این سیستم برای محدود کردن انتقال رطوبت از اتصالات و سطوح و درز ها می باشد. اگر تقطیر کنترل شود طراح سیستم می تواند موارد زیر را کنترل کند:

این امکان را دارد تا رشد کپک و موارد بهداشتی ناشی از تقطیر آب را کنترل کند.

قیمت دریچه بازدید کناف را از توحید بخواهید 

می‌تواند نیاز سیستم به تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و ضریب عملکرد را افزایش دهد.همچنین می توان خوردگی لوله ها، اتصالات و شیر آلات را از تجمع آب درون سیستم عایق کاری کنترل کرد.  

 

ارتباط با ما

گروه صنعتی توحید

دفتر مرکزی:  بزرگراه نواب، خیابان مرتضوی، بین خوش و قصرالدشت
پلاک ۲۴۷ گروه صنعتی توحید
نمایندگی: تهران دستغیب غربی پلاک ۲۰۴
کارخانه: شهرک صنعتی نصیرآباد خیابان سرو ۱۴ پلاک ۸

تلفن: 66373131 - 66838229       فکس: 66837319
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
© کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به گروه صنعتی توحید می باشد.