فایر دمپر چیست؟

همانطور که از نام این دمپر مشخص است؛ هدف از به‌کارگیری آن مهار آتش محسوب می‌شود. این نوع دمپر به‌عنوان نوعی استراتژی کنترل آتش، بین دیوارهای جداکننده آتش قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که معمولا بخش‌های مختلف این دمپر همچون قاب و پره‌ها از ورق استیل یا گالوانیزه ساخته می‌شود که ضخامت هر یک نیز حدود ۲ میلی‌متر خواهدبود

با انواع دمپرهای صنعتی آشنا شوید  .

باید گفت که این محصول در حقیقت یک صفحه عمودی و فلزی است که برای کنترل کردن آتش، در کانال‌های تهویه هوا تعبیه می‌گردد. دمپر ضد آتش شامل مدل‌های متعددی می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی بخصوصی دارند و در موقعیت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دمپرها به طور کلی جهت کنترل و تهویه هوا و به منظور سرمایش و گرمایش محیط مورد استفاده قرار می‌ گیرند. فایر دمپر نیز گونه ‌ای از دمپرها است که به منظور مهار آتش و انتقال دودهای مضر درون محیط به بیرون طراحی و ساخته شده است.

درون دمپر آتش دو قطعه مسی متصل به هم وجود دارد که فیوز نامیده می‌شود. وظیفه اصلی این فیوز، کنترل و مهار آتش و عدم سرایت به نواحی دیگر است. در صورت بروز آتش سوزی و ورود آتش به درون کانال هوا و افزایش دما به بیش از 74 درجه، ماده ‌ای که بین دو قطعه مسی وجود دارد، ذوب می‌ گردد. در نتیجه دو قطعه مسی به هم متصل شده و موجب بسته شدن پره‌ های دمپر می‌شود. این کار از ورود دود و آتش به دیگر بخش ‌ها جلوگیری می ‌کند.

شایان ذکر است که در بعضی از دمپرها دو فنر طراحی و جای گذاری شده است تا هنگام بروز آتش سوزی واکنش سریع‌ تری از خود نشان دهد. عملکرد دمپر آتش به این صورت است که پره‌ها با فشار فنری که روی لینک‌های اتصالی بین پره‌ها نصب شده اند به صورت پیش فرض همواره بسته می‌باشند؛ پره ها با فیوز آلیاژی مخصوص باز نگه‌داشته می‌شوند. فیوز از آلیاژ مخصوصی ساخته شده است که در دمای 74 درجه ذوب می‌شود و فشار فنر باعث بسته شدن پره‌ها و مسدود شدن کانال می‌شود.

 با محصولات دریچه دسترسی فن کوئل  توحید آشنا شوید. 

انواع فایر دمپر 

فایر دمپرها در انواع مختلفی از جمله فیوزی و موتوری ساخته می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

فیوزی:

 این نوع با کمک قطعات مسی و نقطه ذوب آن‌ها واکنش مناسب هنگام آتش‌سوزی، یعنی همان بسته شدن سریع دمپر را انجام می‌دهد. قطعات مسی فیوز این نوع دمپرها محسوب می‌شوند.

موتوری:

دمپر‌های ضد آتش موتوری کارایی بهتری را به خود اختصاص می‌دهند. این دستگاه‌ ها به سیستم برقی اطفای حریق ساختمان متصل می‌شوند؛ هنگامی که دود به سیستم‌ های ضد حریق ساختمان برسد سیگنال برقی به تمامی دستگاه‌ ها فرستاده شده و همگی آن‌ها را به صورت هم‌زمان فعال می‌کند. این دسته از دمپر‌ها به دلیل کارایی راحت و ساده از محبوبیت بسیار بیشتری در میان نمونه‌های مشابه برخوردار هستند. لازم به ذکر است که اصولاً استفاده از یک دمپر در ساختمان جوابگوی نیازتان نخواهد بود؛ اگر می‌خواهید نتیجه مطلوبی را در خصوص اطفای حریق شاهد باشید می‌بایست در مکان‌های ضروری و مهم از این دستگاه‌ها بهره‌مند شوید.

برای قیمت دریچه خطی اسلوت تماس بگیرید  

 فراموش نکنید که مشورت با افراد متخصص و نصاب‌های ماهر در این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ کنترل مسیر هوای بین دو محیط در این دمپر از طریق موتور الکتریکی موجود در آن انجام می‌ شود. درون این دمپر سنسورهای حرارت سنج قرار داده شده است.
تا در هنگام بروز حریق و افزایش دما، موتور الکتریکی فعال شده و موجب بسته شدن پره ‌ها شود. این امر در کاهش احتمال پیش روی آتش به دیگر فضاهای موجود بسیار مؤثر است.

قابل ذکر است که ظرفیت دمایی این دمپر به میزان ۲۵۰ درجه سانتی گراد برای مدت زمان ۱۸۰ دقیقه (سه ساعت) است.

فایر دمپر موازی فیوزی با بلبرینگ

فایر دمپر موازی موتوری

فایر دمپر با تبدیل گرد

فایر دمپر کرکره‌ای

قیمت دریچه بازدید کناف را از توحید بخواهید  

ویژگی‌های فایردمپرها: 

  • در ضخامت‌ های بین ۵/۰ تا ۵ میلی متر طراحی و ساخته می‌ شود.
  • با توجه به محل نصب و اتصال راحت در محیط دو نوع گرد و چهار گوش از این دمپر در بازار وجود دارد.
  • به دلیل استفاده از ورق کربن استیل، ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم و استنلس استیل این دمپرها از مقاومت بالایی در برابر آتش و خوردگی برخوردار است.
  • پره‌ های تعبیه شده در فایر دمپر به صورت تک جداره و دو جداره با پوشش ایرفولی وجود دارند. این جداره‌ها با پوشش ‌های ایرفولی خاص به دمپر استحکام بالایی بخشیده و سبب بهبود عملکرد آن می ‌شود.

جهت سفارش محصولات تجیهزات کانالی و کانال فلکسیبل هوا  با ما تماس بگیرید  

محل نصب دمپرهای ضد حریق 

به طورکلی دمپرها باید در مسیر جریان هوا نصب شوند که قادر باشند؛ جریان هوا را قطع و وصل کنند. در خصوص این نوع از دمپر که وظیفه جلوگیری از سرایت آتش به قسمت‌های مختلف را دارد؛ محل نصب بین دو کانال هوا است. همچنین لازم است بدانید که هزینه نصب این محصولات با توجه به مدلی که دارند می‌تواند متغیر باشد.

در واقع اگر دمپر مورد نظرتان هوشمند یا موتوری باشد، می‌بایست با دقت و تمرکز بیشتری نصب گردد تا احتمال وقوع حادثه را تا حد ممکن کاهش دهد؛ بنابراین دریافتیم که محل نصب دستگاه‌های ضد حریق به شدت حائز اهمیت است و هرگز نباید آن‌ها را نادیده گرفت. 

 

 

ارتباط با ما

گروه صنعتی توحید

دفتر مرکزی:  بزرگراه نواب، خیابان مرتضوی، بین خوش و قصرالدشت
پلاک ۲۴۷ گروه صنعتی توحید
نمایندگی: تهران دستغیب غربی پلاک ۲۰۴
کارخانه: شهرک صنعتی نصیرآباد خیابان سرو ۱۴ پلاک ۸

تلفن: 66373131 - 66838229       فکس: 66837319
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
لطفا فیلد های خالی را پر کنید
© کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به گروه صنعتی توحید می باشد.